سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

86/9/13
7:32 ص

                      اسلام، تنها راه نجات آمریکا و جهان

اشاره: دکتر مایکل برداین، استاد تاریخ دانشگاه آریزونا در آمریکاست. او در سال 1992 به اسلام روى آورد و نام محمد اسعد را برگزید و هم اکنون مسؤول مرکز اسلامى توسان آمریکاست. براى دریافتن انگیزه اسلام آوردن او و دیدگاههایش پیرامون اسلام و مسلمانان آمریکا و نیز مفهوم غرب از نظر مسلمانان آمریکایى و... گفتگوى زیر را با او ترتیب دادیم:
س: شما یک مسلمان آمریکایى هستید؛ این یعنى چه؟
ج: اگر یک زن اروپایى یا آمریکایى که با مردى مسلمان ازدواج مى‏کند، اسلام بیاورد، شگفت نخواهد بود. اما مسلمان شدن مردى‌چون‌من،‌غیر‌عادى‌مى‏نماید.
البته این نگرش بسیارى از آمریکاییهاست که دقیق هم نیست. زیرا مردان و زنانى اروپایى و آمریکایى وجود دارند که بى‏آنکه با مسلمانى ازدواج کرده باشند، مسلمان شده‏اند و مى‏شوند. اگر چه شمار آنها اندک است، اما رو به فزونى مى‏روند.
هنگامى که یک مرد یا زن آمریکایى اسلام مى‏آورد با مشکلهاى پیچیده‏اى در خانواده و محل کارش رو به رو مى‏گردد. این مسأله در خانواده، نه تنها به معناى پشت پا زدن به همه عقاید پیشین خویش، خانواده و جامعه است، بلکه به معناى کنار گذاشتن فرهنگ و نظام ارزشى آمریکایى است. بنابراین چنین کارى تقریباً خائنانه تعبیر مى‏شود و تهدیدى نسبت به خانواده و جامعه ارزیابى مى‏گردد. به هر حال، ما مسلمانها مى‏دانیم که قضیه این گونه نیست. زیرا همه ارزشهاى مورد توجه آمریکاییها مانند آزادى و تلاش براى خوشبختى، ارزشهایى اسلامى هستند که در چارچوب تعالیم قرآن و سنت پیامبر ما محمد، صلّى‏اللّه‏علیه‏وآله، قرار گرفته‏اند. البته با همین ارزشها در اسلام، بسیار دقیقتر و بااهمیت‏تر از آنچه در غرب دیده مى‏شود برخورد شده است زیرا اسلام بر مکارم اخلاق، قداست پیوند همسرى و اهمیت خانواده تأکید کرده است، در حالى که بیشتر آمریکاییها به این موارد به عنوان مرده ریگهاى بر جاى مانده‌از‌گذشته‌مى‏نگرند.
س:‌چرا‌مسلمان‌شدید؟
ج: اول و پیش از هر چیز، لطف و عنایت خداوند بزرگ بود که مرا به اسلام خواند. هیچ کار باارزشى انجام نداده بودم و هیچ ویژگى مهمى نداشتم که در خور چنین تحولى شوم. تنها و تنها فضل خدا بود. دوم اینکه اسلام آوردم براى اینکه تنها راه حل مشکلهاى امروز آمریکا و جهان است. بدون اسلام، آینده‏اى تیره‌و‌ناپایدار‌خواهیم‌داشت.
سوم اینکه مسلمان شدم چون اسلام، خردزا و منطق‏پرور است. راه‏حلهاى عملى همه مشکلهاى شخصى، ملى و جهانى امروز نیز در اسلام نهفته است. روانشناسى، اقتصاد، سیاست، معاملات، اخلاق و دیگر تعالیم اسلامى، آفرینش بى‏مانند آفریدگارى که همه ما را آفریده نمایان مى‏سازد. یگانه‏اى که آفریده‏هاى خود را مى‏شناسد. براى مسلمان شدن، چه دلایلى بهتر از اینها مى‏خواهید؟ امروز آمریکا و جهان، دچار فاجعه‏اى بزرگ و بى‏سابقه شده‏اند. اگر بتوان مانندى براى دوره جاهلیت پیدا کرد، همین دوره است. در آغاز سال جارى، مشتى مسیحى تندرو در اوکلاهاما به یک ساختمان دولتى حمله کردند و حدود دویست زن و کودک را کشتند. بى‏درنگ مسلمانها را به خاطر انجام این جنایت جنون‏آمیز محکوم کردند بى‏آنکه دلیلى براى این اتهام داشته باشند و مراکز اسلامى در جاى جاى آمریکا تهدیدهایى‌مبنى‌بر‌حمله‌و‌قتل‌دریافت‌کردند.
براى زنان مسلمان و باحجاب، تنگناهایى درست کردند که در پى آن، یک زن باردار، فرزند خود را از دست داد. دانش‏آموزان و دانشجویان مسلمان نیز با مشکلهایى رو به رو شدند. با همه این احوال، آمریکإ؛پ‏پ مى‏تواند با کمک اسلام، هم خود و هم جهان را نجات دهد. من مسلمان شدم براى اینکه خدا چنین دین خوبى را به ما ارزانى کرد و الگویى به نام محمد، [صلّى‏اللّه‏علیه‏وآله] را براى ما فرستاد و مسلمان شدم براى اینکه اسلام،‌نسخه‌نجات‌جهان‌و‌کشورم‌را‌در‌جیب‌دارد.
س: اندیشمندان غربى معتقدند تمدن غرب به سوى بن‏بست گام برمى‏دارد و بشریت را به طرف تمدن انسان بحران‏زده مى‏برد. زیرا دگرگونیهاى معاصر، اوضاع بحرانى را وخیمتر کرده است،‌نظر‌شما‌چیست؟
ج: به عقیده من تمدن غربى به بن‏بست مى‏رسد و جاى آن را تمدن اسلامى خواهد گرفت. ان‏شاءالله اسلام رفق و مدارا و نه اسلام اختلاف، تفرقه، دشمنى، حزب‏بازى، و... و اسلام قرآن و سنت شریف، جایگزین خواهد شد. اسلامى که خدا خواسته است نیروى برجسته (و نه سلطه‏گر) جهان در قرن بیست و یکم باشد.
شمار اندکى از مردم، چنین تغییرى را در جهان دریافته‏اند. ما به عنوان مسلمان توفیق یافته‏ایم که این را بفهمیم زیرا از قرآن آموخته‏ایم که هستى به سوى یک هدف آسمانى همواره در حرکت است. مسلمانان مى‏دانند که طلوع و غروب تمدنها بخشى از سنت الهى است که در پى هدفى خدایى رخ مى‏دهد. بسیارى از اندیشمندان غربى دریافته‏اند که تمدنشان به آخر خط رسیده است و از این مسأله بیمناک شده‏اند. برخى پیش‏بینى مى‏کنند که اسلام به عنوان تمدنى نیرومند جاى تمدن ایشان را مى‏گیرد. بعضى نیز دریافته‏اند که تمدن اسلامى مى‏تواند همه تمدنها از جمله تمدن غربى را از نیستى برهاند. بد نیست که در اینجا به برژینسکى، مشاور امنیت ملى کارتر، اشاره کنم. او شهرت خود را مدیون پیش‏بینیهایش درباره دگرگونى تمدنهاست و ده سال پیش کتابى نوشته بود و در آن تأکید کرده بود که تمدن کمونیستى به زودى نابود خواهد شد. وى اکنون هشدار مى‏دهد که همین سرنوشت براى آمریکاى بزرگ نیز رقم خورده است و آمریکا از دو قرن پیش، حرکت به سوى نابودى را آغاز کرده است برژینسکى با صراحت و تأکید مى‏گوید: جامعه غوطه‏ور در شهوتها نمى‏تواند آداب اخلاقى جهان را پایه‏ریزى کند و هر تمدنى که نتواند در اخلاق، پیشگام و جلودار باشد، فرو خواهد پاشید.
س: شما تاریخ اسلام را با چه روشى در آمریکا تدریس مى‏کنید؟
ج: تاریخ اسلام بخشى از تاریخ جهان است و از آن جدا نیست. هر کس بخواهد تاریخ اسلام را درس بدهد باید تاریخ جهان را بداند. من در دانشگاه آریزونا با نگرشى اسلامى به تدریس تاریخ اسلام مى‏پردازم به دانشجویانم مى‏گویم که من مسلمان هستم اما این مهم نیست. مهم آن است که بدانید چرا تاریخ اسلام، این گونه‌گسترده‌و‌فراگیر‌است.‌

مى‏کوشم آنها را از همه زوایا و حوادث این تاریخ، آگاه نمایم و نقاط مشترک تاریخ اسلام و تاریخ غرب را به آنها نشان دهم.
هنگامى که به برخى مقاطع سرنوشت‏ساز مانند جنگهاى صلیبى مى‏رسم، تلاش مى‏کنم دیدگاه اسلامى درباره آنها را تشریح نمایم. همچنین حضور مسلمانان در اسپانیا را به گونه‏اى تحلیل مى‏کنم‌که‌براى‌همه‌آنها‌تازگى‌دارد.
س: تدریس تاریخ اسلام را چگونه آغاز کردید و واکنش دانشجویان‌نسبت‌به‌دیدگاههاى‌اسلامى‌شما‌چیست؟
ج: تاریخ اسلام را با سیره پیامبر [صلّى‏اللّه‏علیه‏وآله] آغاز کردم و ابتدا فیلم محمد رسول الله [صلّى‏اللّه‏علیه‏وآله] را براى آنها به نمایش گذاشتم این فیلم، تأثیر عمیقى بر دانشجویان دیگر نیز به نمایش گذاشت پس از پایان درس، بسیارى از دانشجویان نزد من آمدند و براى اطلاعات تازه‏اى که به آنها داده بودم سپاسگزارى کردند.

 

مجله العالم،شماره 540

 


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ