سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

86/3/23
12:41 ع

اگر تعداد مسلمانان به همین نسبت 20 تا 25 درصد کل جمعیت اروپا باقی بماند، تعداد افراد بزرگسال شاغل به 40 درصد یا بیشتر می‌رسد و فاصله زمانی بین 2010 تا 2050، می‌تواند برای تغییر ماهیت تمدن اروپا کافی باشد.کارشناس آمریکایی که در مورد اسلام تحقیق می‌کند، می‌گوید: با روند کنونی تا آخر قرن 21، اروپا از اکثریت جمعیت مسلمانان برخوردار خواهد شد.


تحلیل تازه‌ترین آمارهای به دست آمده از تغییر بافت جمعیتی در اروپا، مجامع جهانی و ارگان‌های اطلاعاتی ـ امنیتی اروپا و آمریکا را دچار وحشت کرده است.

با رشد منفی جمعیت اروپایی‌ها و رشد و گسترش اعراب و مسلمانان در قاره سبز، برآوردها نشان می‌دهد در صورت ادامه این روند، تا پایان قرن بیست‌ویکم، مسلمانان، اکثریت جمعیت را در اروپا خواهند داشت.

به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب»، روزنامه «واشنگتن‌‌تایمز» در گزارشی نوشت: در مهد تمدن غرب، گهواره‌ها همه خالی هستند؛ از آتلانتیک تا مناطق ناحیه اورال، در جوامعی با اقتصاد قوی و ضعیف تا کشورهای پروتستان و کاتولیک، کشورهای اروپایی شاهد کاهش و سقوط پیش‌بینی‌نشده نرخ زادوولد هستند.

تحلیلگران اجتماعی هشدار داده‌اند که این پدیده بر رشد اقتصاد، برنامه‌های رفاهی ـ اجتماعی، الگوی مهاجرت و توانایی اروپا در حفظ قدرت خویش به عنوان یک وزنه در حیطه‌های مختلف فرهنگی، دیپلماتیک و نظامی در قرن 21، اثرگذار خواهد بود.

طبق برآوردهای سازمان ملل در سال 1900، 7/24 درصد جمعیت کره زمین، اروپایی هستند و هم‌اکنون سهم جمعیت اروپاییان، کمی بیش از 10 درصد است. تا سال 2025 با تعداد میانگین زنان، کشورهای عضو اتحادیه اروپا به میزان 48/1 درصد صاحب فرزند می‌شوند که این امر نشان می‌دهد، نرخ جمعیتی اروپاییان نسبت به افراد دیگر دنیا، یک نفر از 14 نفر خواهد بود که حدود 7 درصد کل جهان می‌شود. کمبود تعداد نوزادان به همراه زیاد شدن مدت طول عمر بزرگسالان امروز جامعه اروپا، شواهد اساسی بهبود زندگی‌ها، استانداردهای زندگی و روابط بین نسل‌هاست؛ این نتایج، از سوی کمیسیون اروپا و بنا بر تغییرات جمعیت شناختی، گزارش شده است.                                                    نمایش تصویر در وضیعت عادی

کمتر شدن تعداد افراد شاغل جوان در اروپا ـ که با افزایش تعداد افراد بازنشسته همراه است ـ نگرانی‌های بسیاری را از بابت نامعلوم بودن سرنوشت سیستم‌های حمایت اجتماعی و رفاهی در سراسر قاره اروپا پدید آورده است.

یک بعد آشکار این مسئله جمعیت‌شناختی در شهرهای فرانسه آشکار شد که در آنجا، آشوب‌ها از ردیف جمعیتی جوانی آغاز شد که پسران بیکار خانواده‌های مهاجری بودند که از غرب و شمال آفریقا به فرانسه آمده بودند. تعداد زیادی از مهاجران مسلمان در سراسر اروپا به سمت فرانسه کشیده شدند که مقیاس بالای مهاجرت از جمعیت‌های قبلی مثل الجزایر، به این تعداد افزوده شد و شش میلیون جمعیت مسلمان اروپا، 10 درصد کل جمعیت این کشور را از آن خود کرد.

«مایکل والوس»، تحلیلگر سابق وزارت خارجه آمریکا که هم‌اکنون با سازمان تحلیل رفاه اجتماعی در آکادمی فیزیک کاربردی «جان‌ هاپکینز» همکاری می‌کند، معتقد است که نسل جدید عرب در اروپا، هم‌اکنون در سن نوجوانی هستند و به زودی جوانان بیست ساله‌ای خواهند شد که تأثیر بی‌شماری بر جامعه اروپا خواهند گذارد.

با این تعداد جمعیت بومی اروپا ـ که به حد کافی بچه‌دار نمی‌شوند تا سطوح جمعیتی فعلی را حفظ کنند ـ موج رو به گسترش نسل جدید عرب‌ها ـ که با افزایش مهاجرت‌های غیرقانونی همراه شده است ـ سهم مسلمانان را از جمعیت کشورهایی چون فرانسه، اسپانیا و ایتالیا افزایش می‌دهد و یک‌سوم جمعیت این کشورها را به خود اختصاص خواهد داد.

والوس در آخرین تحلیل خود گفته است: در آغاز یک دوره چهل ساله در سال 2010، اگر تعداد مسلمانان به همین نسبت 20 تا 25 درصد کل جمعیت اروپا باقی بماند، تعداد افراد بزرگسال شاغل به 40 درصد یا بیشتر می‌رسد و فاصله زمانی بین 2010 تا 2050، می‌تواند برای تغییر ماهیت تمدن اروپا کافی باشد. انگیزه‌های شورشیان فرانسوی، مسائل اقتصادی، مذهبی و اجتماعی بوده است که هنوز هم موضوع داغ بحث‌هاست؛ برخی بر این باورند که تعصب‌های اسلامی عامل این ناآرامی‌ها بوده است.

میزان زادوولد نسل اول مهاجران مسلمان در فرانسه، سه برابر فرانسوی‌الاصل‌‌ها بوده است که این الگو در دیگر کشورهای اروپایی با تعداد بسیار بالایی از جمعیت مهاجرانی که از آفریقا و خاورمیانه به اروپا می‌آیند، تکرار شده

است.

«برنارد لوئیس»، پژوهشگر و کارشناس آمریکایی که در مورد اسلام تحقیق می‌کند، می‌گوید: با روند کنونی تا آخر قرن 21، اروپا از اکثریت جمعیت مسلمانان برخوردار خواهد شد، اما دیگر تحلیلگران بر این باورند که تاریخچه جمعیت‌شناختی، نشان می‌دهد رویه فعلی، ادامه‌دار نیست.
اما مطلب دیگر آن است که نرخ زادوولد در جهان اسلام کاهش بسیار زیادی داشته است.

«بن واتنبرگ»، پژوهشگر مؤسسه «اینترپرایز»، می‌گوید: میانگین تعداد افراد خانواده مهاجرین در اروپا به سرعت به سمت مقیاس خانواده‌های اروپایی پیش می‌رود. واتنبرگ ادامه می‌دهد: اروپا با یک بمب جمعیتی مسلمانان روبه‌رو‌ست.

بنا بر گزارش کمیسیون اروپا، جمعیت در کشورهای اروپایی مانند مجارستان، لاتویا، لیتونی، استونی، اسلواکی و جمهوری چک رو به کاهش است. از شش کشور پرجمعیت اروپایی، تنها فرانسه و انگلیس گمان می‌کنند که احتمالا جمعیتشان تا سال 2050 افزایش یابد. میزان باروری برای هر زن ایتالیایی، اسپانیایی و آلمانی 3/1 درصد است.

مدیر بخش جمعیت سازمان ملل در تحلیل اخیر خود در مجله «گلوبالیست» گفته است: سقوط جمعیت اروپا ارادی بوده و نتیجه تمایل هزاران نفر از میلیون‌ها زن و مردی است که فرزند کمتر را ترجیح می‌دهند.

همچنین سازمان ملل متحد، سازمان توسعه و همکاری اقتصاد اروپا و حتی سازمان «سیا»، تحقیقات خود را درباره پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ناشی از کاهش تولیدمثل در اروپا را منتشر ساخته‌اند. «سیا» هشدار داده است که ساختارهای امنیت اجتماعی اروپا در ظرف مدت کمتر از یک دهه با نابودی روبه‌روست و تا وقتی که کاهش نرخ جمعیت مورد توجه اساسی قرار نگیرد، وضع به همین منوال خواهد بود.

در ادامه گفته شده که امنیت فعلی اتحادیه اروپا تداوم‌ناپذیر است و فقدان احیای دوباره نظام اقتصادی می‌تواند، به شکاف اروپا و بدتر از آن کم‌رنگ شدن نقش اتحادیه اروپا در راستای تحقق اهدافش به عنوان یک وزنه سنگین در سطح جامعه بین‌المللی منجر شود.

 

منبع: بازتاب


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ