سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

86/3/16
10:48 ص

از انقلاب فاطمی تا نهضت خمینی

در نشست انقلاب فاطمی تا نهضت خمینی عنوان شد: قیام حضرت زهرا(س) قیام در برابر ظلم و بی‌عدالتی بود. نشست علمی «از انقلاب فاطمی تا نهضت خمینی» به همت مؤسسه گفتگوی دینی با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه در مؤسسه گفت و گوی دینی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این نشست یکی از محققان حوزه علمیه، ضمن تشریح روند تشکیل جنبش‌های معاصر جهان امروز گفت: همه جنبش‌های معاصر به یک پشتوانه کهن نیازمنداند که ریشه در میراث کهن و پیشینه اجتماعی و مذهبی آنها دارد.

حجت‌الاسلام عصام العماد، قیام حضرت زهرا(س) را منشأ انقلاب‌های بعد از آن حضرت دانست و افزود: قیام حضرت زهرا(س) در تمام کتب قدما، مورد توجه و بحث قرار گرفته و حتی مورخان و محدثین غیر شیعی نیز به این اذعان رسیده‌اند که نخستین قیام در برابر ناعدالتی و ظلم قیام حضرت صدیقه طاهره(س) بوده است.

وی افزود: از آنجایی که قیام حضرت زهرا(س) مخالف برخی از افکار، عقاید و بینش‌ها بود، از این رو سعی می‌کردند آن را به شدت مخفی کنند.

استاد عصام العماد با تبیین ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل(ره) به مقایسه آن با جنبش‌های معاصر اهل سنت پرداخت و گفت: هر چند جنبش‌های اسلامی اهل سنت همچون اخوان المسلمین در مصر آغاز ولی هیچگاه از انرژی و پتانسیل انقلاب اسلامی ایران برخوردار نبود.

این پژوهشگر حوزوی، فقه غنی شیعه و استقلال حوزه‌های علمیه را دو عامل مؤثر در شکل‌گیری سیاسی انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: به اعتراف اهل تسنن، در سالیان اخیر شیعه از نظر مبانی فکری درک درست و عمیقی نسبت به جهان معاصر دارند و از این رو عملکرد سیاسی و فرهنگی آنان از دیگران مؤثرتر بوده است.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این دیدار مدیر مؤسسه گفتگوی دینی با ارائه گزارشی از عملکرد این مؤسسه گفت: این مؤسسه یک سازمان (ان جی او) است که قریب یک سال پیش با هدف تبیین جایگاه ایران اسلامی و تأثیرات تفکر امام در جهان معاصر تأسیس گردید.

حجت‌الاسلام غریب رضا افزود: در این راستا سایتی بنام «ره یافتگان» راه‌اندازی شده است و سرگذشت افرادی که با تأثیر پذیری از انقلاب به تحولات فکری و روحی شگرف دست یافته و به مکتب اهل بیت(ع) گرویده‌اند را متعکس می‌کند.

وی افزود: بیش از شصت نشست دانشجویی و دانش‌آموزی و پنج گفتگوی دینی با عنوان بحران‌های جهان اسلام راه‌کارها و رویکردها برگزار کرده‌ایم که در خلال آنها وضعیت جهان اسلام به ویژه شیعیان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

حوزه نیوز-rahyaftegan.com


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ