سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

86/3/20
10:48 ص

برنامه یک دختر مسلمان آمریکایی

در پشت پیشخوان یک اغذیه‌فروشی، دختر نوجوان محجبه‌ای به نام «سارا اسماعیل»، مشغول رسیدگی به درخواست مشتریان است. چشم همه آنان بدون استثنا به سمت سارا خیره می‌شود که روسری سرش کرده است و اگر سارا می‌خواست، به این ‌نگاه‌ها توجهی کند، نمی‌توانست به پوشش خود ادامه دهد.

به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب»، روزنامه «کریستین ساینس‌مانیتور» نوشت: در برخورد با زن و شوهرها، مادران و بچه‌های کوچکشان و پسرها، با همه یک‌جور رفتار می‌کند و کارش را انجام می‌دهد. در بین کارکنان، فقط او باحجاب است. حجاب، پوششی است که مو، گوش و گردن زنان مسلمان را پوشیده نگه می‌دارد. تناقض عجیبی بین سارا و اعضای خانواده‌اش که روبه‌روی مسجد بدون حجاب منتظرند، وجود دارد.

تشخیص سارا در میان دیگر دوستان نوجوانش که دوستان غیرمسلمانش لفظ «حجابی‌ها» را در مورد آنان به کار می‌برند، سخت است. این دخترها پس از خواندن نماز، به فروش کیک شکلاتی می‌پردازند تا پول به دست‌ آمده از آن را برای مسجد جمع‌آوری کنند و بعد از آن، وقت خود را به گفت‌وگو و خنده و بررسی SMS موبایل‌های خودشان صرف می‌کنند. او دانش‌آموز سال آخر دبیرستان است و درباره حجاب خودش می‌گوید: این تنها یک نوع پوشش نیست، بلکه نشان‌دهنده سبک زندگی و نشان‌دهنده هویت من است. او الکل نمی‌نوشد و سیگار نمی‌کشد و قرار ملاقات با پسری نمی‌گذارد و پنج نوبت در روز، مشغول انجام هر کاری باشد، به نماز می‌ایستد. او یکی از تعداد رو به رشد نوجوانان آمریکایی مسلمان است که حجاب دارند. چیزی که در دوره متوجه سوءظن‌ها و تردیدها به سمت اسلام پس از حادثه 11 سپتامبر، جای تعجب دارد.

او با این‌که سال آخر دبیرستان است، تقاضانامه‌های گوناگون از کالج‌های مختلف که اطمینان پذیرش در آنها را دارد. برای او می‌رسد، ولی همچنان منتظر شنیدن پاسخ تقاضاهای از گزینه برترش یعنی دانشگاه «بوستون» است.

سارا یک زندگی معمولی دارد و در اغذیه‌فروشی کار می‌کند و به باشگاه ورزشی می‌رود. شب‌های جمعه را در مسجد و تعطیلات آخر هفته را هم با دیگر دوستان باحجابش می‌گذراند. همچنین با آنان به رانندگی در بوستون می‌پردازند و یا به گردش در میدان‌ هاروارد در کمبریج می‌روند.

سارا پایبند اصول اخلاقی و مصمم است و در عین خوش‌برخورد بودن، نماینده ثابت‌قدم مذهبش است و توانایی این را دارد که از پس نگاه‌ها و پرسش‌های دیگران برآید.

او به این سؤال که یک زن مسلمان بودن به چه نحوی است، پاسخ داده است، به گونه‌ای که خود سارا، تصمیم به انتخاب حجاب گرفت. در حالی که هیچ‌کدام از خواهران دیگرش این کار را نکردند. وقتی او مسئله حجاب را مطرح کرد، مادر مصری او از وی خواست که با دقت این موضوع را بررسی کند.

سارا تابستان همان سال به خواندن قرآن و حدیث پرداخت و خود را آماده انتقال از یک دبیرستان خصوصی اسلامی به یک دبیرستان عمومی کرد.

«سینتیا اندرس»، نویسنده مقاله «کریستین مانیتور» در تعریف «حجاب» می‌گوید: در اسلام به حجب و اعتدال در پوشش و رفتار همه پیروان این دین تأکید شده است. زنانی که در محیط عمومی ظاهر می‌شوند، دست، بازو و پای خود را از دید مردان جامعه پوشیده نگه می‌دارند.

سارا می‌گوید: حجاب یک تذکر دایمی برای اوست که به خود و دیگران احترام بگذارد و این کار، او را به پایبندی‌‌اش بر اصول اسلامی، اطاعت و نیکوکاری و نوع‌دوستی تشویق می‌کند. او ادامه می‌دهد: شما باید همیشه خدا را در هر کاری که در حال انجامش هستید، در نظر بگیرید. هر کاری که می‌کنید، باید خدا از آن راضی باشد. طرز رفتار سارا کاملا حساب‌شده و محدود است. او می‌گوید: اگر می‌‌خواهید از یک الگوی رفتاری متعادل و محترمانه پیروی کنید، باید خودتان باشید. البته باید گفت سارا تاکنون به خاطر حجابش مورد اذیت قرار نگرفته، چراکه بیشتر این امنیت را مرهون زنان مسلمان پیش از خودش است.

سارا دوستان غیرمسلمان هم دارد که در البته سطح معمولی است. او معتقد است در روابط به مرزهایی می‌رسید که نباید پا را فراتر بگذارید؛ یعنی نوشیدن مشروب و پارتی رفتن در زندگی او وجود ندارد. او زندگی به همراه خانواده و شش خواهر و برادرش را ترجیح می‌دهد. او همان‌گونه که در عکس نشان داده شده، سرگرم آهنگ‌سازی با کامپیوتر است. او خود به اسلام روی آورده و در عین حال، خود را یک نوجوان آمریکایی می‌داند که می‌خواهد خودش باشد.

سایت بازتاب -rahyaftegan.com



مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ