سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

86/4/26
9:21 ص

در حالیکه قتل الکساندر لیتویننکو، مقام ارشد سابق سازمان اطلاعاتی روسیه با استفاده از سم رادیواکتیو ، جهان را تکانالکساندر لیتویننکو مقام ار شد سابق اطلاعات رو سیه داده است و همینک در صدر اخبار بین المللی قرار دارد، رادیو صدای مسکو گزارش داد، وی قبل از مرگ به اسلام گروید.

 

بر اساس این گزارش، لیتویننکو که به خاطر انتقادات شدید از فساد حاکم بر نظام سیاسی و اقتصادی روسیه، دستگیر و ضمن خلع از منصب خود چند سالی را نیز در زندان گذرانده بود، سه هفته پیش و به دنبال یک مسمومیت مشکوک به بیمارستانی در لندن انتقال یافت. او پس از تحمل درد فراوان ناشی از مسمومیتی که اینک مشخص شده است در نتیجه زهر رادیو کتیو پلونیوم 210 بوده است از دنیا رفت.
وی قبل از مرگ در بیانیه ای شدید الحن، خشونتی که او «بربریت» پوتین در مسمومیت دشمنان خود نامید را محکوم کرد و شخص پوتین را مسئول مستقیم مرگ خود دانست. در همین حال رادیو مسکو گزارش داد لیتویننکو قبل از مرگ به اسلام گروید. بنابر گزارش این رادیو،
وی در روز های آخر در حالی دیده شد که بر روی تخت خود در بیمارستان، سوره یاسین و ادعیه اسلامی می خوانده است و در روز آخر نیز در پی تقاضای وی، یک روحانی اسلامی برای همراهی با وی در قرائت دعاهای اسلامی مخصوص لحظه مرگ بر بالین او حاضر شد.

پدر «الکساندر لیتویننکو» عامل پیشین سازمان اطلاعاتی روسیه اعلام کرد، پسرش که بر اثر تشعشعات هسته‌ای در لندن جان سپرد در بستر مرگ به اسلام گروید و خواست که پیکر وی بر اساس قوانین اسلام به خاک سپرده شود.

به گزارش فارس، «والتر لیتویننکو» روز گذشته به روزنامه کامرسانت روسیه گفت: «الکساندر هنگامی که در آغوش من در بیمارستان در حال احتضار بود این درخواست را مطرح کرد.»

وی افزود: «پسرم به من گفت که می‌خواهد بنا بر رسوم اسلام به خاک سپرده شود. من به او گفتم که پسرم، حتما خواست تو اجرا خواهد شد.»

پدر این جاسوس سابق روسی که روز پنجشنبه در بیمارستان لندن جان سپرد، اعلام کرد: «ما هم‌اکنون در خانواده خود یک عضو مسلمان داریم و دخترم با یک مرد مسلمان ازدواج کرده است و مهمترین نکته در اسلام اعتقاد به خداوند متعال و وحدانیت الله است.»

لیتویننکو قبل از مرگش و سه هفته قبل از این که توسط تشعشعات رادیواکتیوی پلوتونیوم 210 مسموم شود، شهروندی انگلیس را کسب کرد.
وی که یکی از منتقدین کرملین بود، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را متهم کرد که دستور مرگ آرام و سازمان‌یافته او را صادر کرده است.

این امر همچنین به تیرگی روابط روسیه و انگلیس منجر شد. با این حال کرملین اتهامات علیه خود را رد کرده و متعهد شده همکاری کاملی با تحقیقات انگلیسی‌ها داشته باشد.
همچنین گمانه‌زنی‌هایی درباره دخالت برخی از عوامل تندرو و خشن اطلاعاتی روسیه در مرگ لیتویننکو در گزارش‌های رسانه‌ای اخیر مطرح شده است.

«جان رید» وزیر کشور انگلیس روز گذشته اعلام کرده بود تحقیقات درباره مسمومیت این عامل اطلاعاتی پیشین روسیه گسترده‌تر خواهد شد.
وی به شبکه اسکای تی‌وی گفت: «پلیس مسیر تحقیقاتی را در هر کجا که باشد، چه در داخل و چه در خارج روسیه دنبال خواهد کرد.»

یکی از منابع پلیس انگلیس نیز به خبرگزاری «رویترز» گفته بود که بازرسان انگلیسی ممکن است به مسکو پرواز کنند تا با شاهدینی که با لیتویننکو قبل از مرگ وی دیدار کرده بودند، گفت‌وگو کنند.

لیتویننکو یکی از عوامل اداره ضداطلاعات سازمان «کا گ ب» بود که بعداً به سرویس امنیت فدرال (اف‌اس‌بی) پیوست. این سرویس جایگزین کاگ‌ب برای رسیدگی به تهدیدات داخلی شده بود.

 

 


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ